MENÜ

A tánc az őstársadalmak idején a valóság megváltoztatására való törekvést, a mindennapi élet fenntartását szolgálta, annak utánzásával, ráhangolt, ünnepelte azt, kommunikációs eszköz volt emberek, ember és természet között.

Az ókori civilizációkban a tánc és az egyén kapcsolata a vallásban közvetetté vált a papság irányító szerepének bevezetésével. Egyiptomban megszületett a templomi táncosnők rendje, magas technikai és művészi színvonalon működve, hivatásos művészetté emelve a táncot. Indiában szorosan Shiva személyéhez volt köthető, itt kapcsolódott a valláshoz a legközvetlenebb szálakkal. Kínában a tánc a néphez közvetlenebbül kapcsolódott, mint a valláshoz, míg Japánban szintén a vallási karakter jellemezte. Az ókori görögök voltak az elsők, akik a vallási és a szórakoztató jelleg mellett a testi-szellemi képzést is hangsúlyozták, megteremtve az ép testben ép lélek máig használatos elképzelését.

A középkori Európában minden művészeti ág teológiai karaktert öltött, de a templomok falain kívül is bemutatkozott a misztériumjátékokban, az elvilágiasodott intermediumokban, már hivatásos táncosok-színészek szereplésével.

A reneszánsz idején, amikor a művészeti ágak a földi életet ábrázolták, a fejedelmi udvarokban kelt életre a színpadi táncművészet.

A barokk korban a táncművészet volt a nemesemberek fő kifejezési formája. E műfaj elsődleges pártfogója XIV. Lajos volt, aki táncórákra járt és részt vett az előadásokban is, megteremtve a balett alapjait.

A XIX. századi romantika a táncművészetbe is bevezette a legendákat, tündérvilágot, valamint a nemzeti táncok ismételt felhasználását. Az 1800-as évek közepétől datálhatjuk a mai értelemben vett páros táncok elindulását is. Mivel az új táncok, a keringő és a polka, a korábbinál kisebb távolságot engedtek a partnerek között, a társadalom nagy része elutasította őket, és csak az 1910-es évektől váltak elfogadottá, számos új társasági tánccal együtt. Még a XIX. században hanyatlásnak indult a romantikus balett, az egyre szerényebb művészi színvonal, tömeges látványosság jellemezte e kort. Sorra nyíltak a mulatók, varieték, megszületett a kánkán, és a szórakoztatóiparban a tánc eddigi művészi jellege elüzletesedett.

A XX. században az orosz cári balett lázongó művészei szerettek volna megfelelni a kor kihívásainak, s ezzel kezdetét vette a táncművészet klasszikus alapokra épülő megújulása, valamint nyugaton létrejött a radikálisabb változásokat előidéző modern tánc. Ez a klasszikus balettel lényegében szakító irányzat fő törekvése a kifejezés teljes szabadságának megteremtése volt. A táncművészetre nagy hatást gyakorolt egy újfajta zene, a ragtime, majd a jazz is, mely elvezetett többek között a charleston, a swing, a sztepp, a jazztánc, a musical, a rock & roll kialakulásához. Az 1960-as években megszületett a twist, melynél már nem volt szükség a párban táncolásra, egy évtizeddel később pedig az USA puerto rico-i és fekete táncklubjaiban elindult hódító útjára a disco. Az újabb és újabb zenei stílusok további táncműfajok megszületését eredményezték, mint a hip-hop, break, electric boogie, és utat engedtek a különböző kultúrák népi elemeinek újbóli felfedezésének világszerte.

Táncházakat, táncrandikat, nemzetközi táncesteket rendezünk, ahol a gyakorlás és kulturált szórakozás mellett ismerkedési alkalmat is teremtünk nemcsak a nemek, de a különböző kultúrák között is. Szeretnénk visszahozni a múltból az össztáncok hangulatát, ahol végre férfi és nő illendően közeledhet egymáshoz, táncolhat, beszélgethet, ismerkedhet. Ezen kívül a PTE sokszínű kultúrája itt szintén közelebb kerülhet egymáshoz, feltárva a hasonló és eltérő tradíciókat a tánc közös nyelvén.

 

A félévnyitó bemutató műsorok is ezentúl még színesebbek és egyediek lesznek, hol táncversenyünk legjobbjai, hol nemzetközi gálaműsor várja az érdeklődőket igazán látványos programmal, és megalakul a PTE Táncoló Egyetem tánccsoport is. Ők számos táncstílussal a rendezvények legszélesebb palettáján tudnak majd színvonalas előadásokat bemutatni.

 

Nyitni kívánunk a középiskolások, mint leendő hallgatók, és a városi intézmények, cégek, mint egykori diákok munkahelyei felé, még jobban bevonva őket a Táncoló Egyetem különleges világába. Minden évben szeretnénk odaítélni a Táncoló Egyetem díjat azoknak, akik a legtöbbet tették e programért, legyenek akár hallgatók, akár oktatók, vagy közreműködők, valamint díjazzuk azon résztvevőket, akik olyan lelkesek, hogy a félév minden óráján jelen vannak, főleg ha még akár több szemeszteren keresztül is. 2010 őszén pedig megjelenik a Táncoló Egyetem egyedi ruhakollekciója.

 

A 2010/2011-es tanévtől kezdődően át szeretnénk szervezni a fellépő csoportok működését. Továbbra is ugyanúgy igénybe vehetőek önállóan is, de a fő törekvésünk az, hogy minél több résztvevő járjon két vagy akár három fellépő kurzusra is. Így létrejöhetne egy olyan bázis, akik többféle stílusban is otthonosan mozognak, és magas színvonalú bemutatókat tudnak tartani. Az eddigi 11 alkalom/félév helyett hétvégi tömbösített órákat is tartunk a fellépő csoportok tagjainak, ahol belekóstolnak a többiek munkájába, és így még szélesebb palettájú műsort tudnak adni.

Várjuk tehát olyan, már megalapozott tánctudással rendelkező, elsősorban PTE hallgatók jelentkezését, akik igazán elkötelezett hívei a táncnak, és nyitottak többféle stílusra is, valamint szívesen áldoznak időt a komoly tánctanulásra. Cserébe ők lehetnek azok a kiválasztottak, akik a Pécsi Tudományegyetemet képviselhetik számos városi, országos és nemzetközi rendezvényen, nagyszerű élményekkel gazdagodhatnak, új emberekkel ismerkedhetnek meg, és megmutathatják a nagyközönségnek, mire képesek, mintegy a PTE diákéletének nagyköveteiként. Minden tag részére tervezünk bevezetni egy névre szóló tagsági kártyát, mely számos kedvezmény igénybevételére jogosít. Pár félév elteltével a kialakult fellépő csoport számára fellépő ruhát is biztosítunk.

Néhány oktatónk véleménye a Táncoló Egyetemről:

A Táncoló Egyetem azért jó kezdeményezés, mert  a mai világban egyre kevesebbet mozgó fiatalokat inspirálja az egészségesebb életmódra a táncon keresztül. A Táncoló Egyetem szerintem szükséges és hasznos,  könnyen hozzáférhető a fiatalok számára.

A tánc, amit tanítok közkedvelt, érdekes, és nem mindennapi :) /Dr. Papp Judit/

 

 

A Táncoló Egyetem azért jó kezdeményezés, mert táncolni YO! A Táncoló Egyetem szerintem kizökkent a mindennapokból. CLEAR YOUR MIND AND DANCE!

A tánc, amit tanítok az igazi tökéletlen művészet! /Horváth Tamás/

 

 

A Táncoló Egyetem azért jó kezdeményezés, mert a diákok "tanulópénz"- mentesen és ismerős közegben, felszabadultan sajátíthatják el különböző táncok alapjait. Mivel az órákat sokan látogatják, gyakran igazi tehetségek tűnnek fel a tanítványok között, olyanok, akik egyébként nem próbálnák ki magukat. Ezért bíztatunk minél több embert, hogy próbálják ki ezt az egyedülálló lehetőséget.

A tánc, amit tanítunk improvizatív, lendületes, igazi bulizós tánc, zenéjében és mozdulataiban több kultúra hagyományai ötvöződnek. /Vágási Barbara, Kutni Balázs/

 

 

A Táncoló Egyetem azért jó kezdeményezés, mert a hallgatóknak lehetőségük van megismerkedni számos táncfajta alapjaival akár ingyen vagy minimális térítés ellenében, így mindenki számára könnyen elérhetők a kurzusok. A Táncoló Egyetem szerintem abban is sokat segít, hogy mozgásra ösztönözze az ellustult fiatalokat, hiszen egy változatos, jó hangulatú táncóra sokkal élvezetesebb, mint futni a monoton köröket a pályán vagy szenvedni egy edzőteremben : )

A kurzus, amit tanítok nagyban hozzájárul a társastánc népszerűsítéséhez. /Mészárosné Karsai Eszter/

 

 

A Táncoló Egyetem azért jó kezdeményezés, mert  a hallgatók saját szakterületük mellett jól szervezett, kulturált körülmények között kipróbálhatják egyéb képességeiket, a tánc, a mozgás sajátos élményével akár életreszólóan gazdagíthatják személyiségüket, színesíthetik a hétköznapokat.

A kurzus, amit tanítok, tudatosítja és elősegíti a helyes  testhasználatot, bármilyen mozgásfajta, valamint a mindennapi élet számára. Megalapozza azt a képességet, ami  szükséges a kiegyensúlyozott, harmonikus  életmódhoz, és megmutatja, hogyan  építhetünk hidat a külső és belső világ között, s mindezeket a tökéletes boldogság eléréséért.

/Dénes Györgyné/

A Táncoló Egyetem azért jó kezdeményezés, mert tömegesen mozgósít a szabadidő hasznos eltöltésére. A Táncoló Egyetem szerintem egy olyan egyedülálló program, amely lehetőséget teremt a különböző táncstílusok megismerésére és művelésére.

A tánc, amit tanítok az egyetlen táncműfaj, ami nincs súlyhoz és korhoz kötve. Az óráim során tanítványaimnak lehetősége nyílik a hastánc sokszínűségének megismerésére. A tradicionális török stíluson túl pl. az afrikai termékenységi tánc, a flamenco- és gipsy orientál, valamint egyéb kutúrák táncelemeinek elsajátításával is foglalkozunk.

„A tánc olyan nyelv, amit a világon mindenhol megértenek.” /Indzsi Deniz/

Íme egy kis ízelítő a táncművészet sokszínű világából:

Dame Margot Fonteyn (1919-1991), minden idők egyik legnagyobb klasszikus balett-táncosa, akit II. Erzsébet angol királynő nevezett ki „tökéletes prímabalerinának”, 58 éves koráig aktívan táncolt, holott a táncosok általában 40 éves korukban nyugdíjba vonulnak.

A spicctánc feltalálását Marie Taglioni (1804-1884) svéd-olasz származású prímabalerinának tulajdonítják, aki 1832-ben A szilfid című balettben mutatta be, légiessé, tündérszerűvé téve a komoly fizikai teljesítményt.

Legérdekesebb keverékek: A flamencoba beépültek andalúz, európai és észak-afrikai cigány, arab-mór, szefárd-zsidó, indiai, perzsa, balkáni, bizánci, dél-amerikai és nyugat-afrikai hatások is. A salsa a kubai, spanyol, nyugat-európai és puerto rico-i kultúrákból táplálkozott. A szamba alapja a maxixe, ami a cseh polka és az afrikai hatásokat mutató brazil tánc keveréke.


Érdekes nevű táncok: a cakewalk (kalácsséta) néger rabszolgák pantomimikus-erotikus tánca, ahol a legszebben táncolók kalácsot kaptak; a bus stop (buszmegálló) és a mashed potato (krumplipüré) a linedance ősei; a jitterbug (ideges bogár) egyfajta swing tánc; a turkey trot-ot (pulykaügetés) az 1900-as években táncolták gyors ragtime zenére; a black bottom (fekete ülep) az 1920-as években volt divatos, amiről azt írták, olyan, mintha sárban taposnának.

Íme néhány táncfilm, amiket feltétlenül érdemes megnézni!

Egy nap New Yorkban – On the Town (1949)

Egy amerikai Párizsban - An American in Paris (1951)

Ének az esőben - Singin in the Rain (1952)

West Side Story (1961)

Kabaré - Cabaret (1972)

Szombat esti láz - Saturday Night Fever (1977)

Grease (1978)

Mindhalálig zene - All That Jazz (1979)

Életben maradni - Staying Alive (1983)

Flashdance (1983)

A tánckar - Chorus Line (1985)

Dirty Dancing (1987)

Salsa (1988)

A holdjáró - Moonwalker - Moonwalker (1988)

Lambada - A tiltott tánc - The Forbidden Dance (1989)

Csupa balláb - Stepping Out (1991)

A mambó királyai - The Mambo Kings (1992)

Kötelező táncok - Strictly Ballroom (1992)

Show Girls (1993)

Swing mindhalálig - Swing Kids (1993)

Mindenem a tánc - Dance with Me (1998)

Tango (1998)

Salsa (2000)

Szívem érted rapes - Save the Last Dance (2000)

Mambómánia - Mad About Mambo (2000)

Rivaldafényben - Center Stage (2000)

A szenvedély ritmusa - The Way She Moves 2001

Moulin Rouge (2001)

Valami Amerika (2001)

Chicago (2002)

Honey (2003)

Az utolsó piszkos tánc - One Last Dance (2003)

Párduclányok - The Cheeta Girls (2003)

Dirty Dancing 2 (2004)

Utcai tánc - You Got Served (2004)

Hölgyválasz - Shall We Dance (2004)

Vezet a ritmus - Take the Lead (2006)

Step Up (2006)

Szívem érted rapes 2. - Save the Last Dance 2 (2006)

Párduclányok 2. - The Cheeta Girls 2 (2006)

Szerelmes hangjegyek - High School Musical (2006)

Táncoló talpak - Happy Feet (2006)

Hajlakk - Hairspray (2007)

Lökd a ritmust! - Stomp the Yard (2007)

Amit csak Lola akar - Whatever Lola Wants (2007)

Szerelmes hangjegyek 2. - High School Musical 2 (2007)

Rock tábor - Camp Rock (2008)

Streetdance - Step Up 2 - Step Up 2 the Streets (2008)

High School Musical 3. -  Végzősök - High School Musical 3: Senior Year (2008)

Valami Amerika 2. (2008)

Szeress és táncolj! - Love n Dancing (2009)

Táncfilm - Dance Flick (2009)

Fame (1980, 2009)

Made in Hungária (2009)

Fekete hattyú - Black Swan (2010)

Díva - Burlesque (2010)

Táncoló talpak 2 - Happy Feet 2 (2011)

 

Asztali nézet